Tips och råd för Omega30-seglare

Här ser du ett axplock av de tips som vi fått tillsänt till oss.

Fler tips finns på våra medlemssidor. Är du ännu inte medlem? Här registrerar du dig!

 

Tipsbanken

 

Tips 1. Fockskotning i relingslist.
Säkert ingen nyhet,men bra ! Som alla vet blir selftackerfocken illa "skruvad" när man släcker i fockskotet en del,t ex vid halvvind.Bättre då att rigga block i relingslisten,ungefär 5:e hålet från mantågsstöttan räknat akteröver och leda ett separat skot akteröver till vinscharna.Arrangemanget medger ju ingen lysande höjdtagning,men focken står nu fint,och bäst av allt;farten ökar högst påtagligt !
Henn Avasalu
(till innehållsförteckningen)

Tips 2 Regnvatten via masten
Med genomgående mast kan man räkna med att vatten vid regn rinner ner i båten.Mindre trevligt när vätan sprider sig åt alla håll på balken som masten står på-
På vår båt finns en dränering från centrum av mastfoten i form av en klen plastslang som leder vattnet ned i kölfickan.Där kan det ju hamna.Närmast skall en gummilist limmas invändigt i mastroten,så nära mastfotskanten som möjligt,som en slags "droppnäsa" varvid intet vatten som rinner utmed mastens insida skall kunna smita ut mastrot och -fot.
Henn Avasalu
(till innehållsförteckningen)

Tips 3 Toalettfönster
Det är normalt väldigt mörkt inne i det lilla toalettytrymmet.
Ett självklart sätt att  lösa problemet är att montera ett fönster men problemet
är att hitta något som matchar de befintliga sidorutorna på båten.
På vår båt har vi monterat ett öppningsbart runt fönster från Vetus (mod. PW30).
Anledningen till att välja ett runt fönster är att det bryter av helt från andra rutorna och därför ser trevligt ut. Ljusinsläppet är mycket gott.
Ingvar Johansson
(till innehållsförteckningen)

Tips 4 Spridarfästen på masten
Kolla era era spridarfästen noga innan ni mastar i vår. Gör så här sätt på spridarna tryck dom bakåt kolla svetsfogen i framkant om den släppt - mycket vanligt,  minsta spricka kontakta era försäkringsbolag så slipper ni avmastning under högsäsong. Medan ni ändå är igång kolla vantfästena som sitter i relingslisten dom kan smälla av i bakkanten om man maxkrummar i hårdvind det är fel dragvinkel - billig lösning.
Åke Flink
(till innehållsförteckningen)

Tips 5 Trimtips
Omega 30 trim:
Jag har seglat Omega 30 sedan -95 och deltagit i Östersjömaran 2002, 2003  och blev ombedd att delge lite erfarenhet angående seglingstrim.

Några av de förbättringar som jag har gjort:

-Nya avlastare. Bytte till spinnlock
-Utväxling på bomuthal så det är lätt att trimma 8ggr.
-Häckstag ökat utväxling till 16 ggr.
-Storskotledvagnen justerbar 4ggr utväxling.
-Fockskot är utbytt till Dyneema. Så det inte töjer sig, skotet är ju långt.
-Laminatsegel (Polyester laminat i både fock och stor)

Ovanstående är nog det jag tycker är viktigast för att få en enkel segling och lätt att trimma om i olika förhållande.

Riggen:
Har lutat masten ca 40-50cm bakåt, för att få lite lovgirighet med de nya seglen (töjer sig mindre). Toppvanten ska sättas åt så att de ej slackar i lä vid segling. När man justerar toppvanten så böjer sig masten framåt, sedan drar man undervanten tills masten blir i det närmaste rak. Man får tänka på att spänningen i toppvanten ökar när man drar undervanten. Masten blir betydligt svårare att böja med hårda undervant men det gör att man får bra drag i förstaget när man drar i häckstaget. Jag får ändå ett plant storsegel, om man inte får plant när man drar i häckstaget måste man släcka lite på undervanten så att masten böjer sig mer.

Focken:
Jag kör med en självslående fock (ej rulle) Används från 6-7 m/s på kryssen. Har justerbara ändstopp på skenan så att vagnen inte hamnar i sitt yttersta läge. Går det hög sjö kan det vara nödvändigt att låta vagnen komma ut i ändläget. Så fort man börjar släcka på skotet är det en fördel att skota på relingslisten. När vi seglade Östersjömaran 2002 blåste det 15-18m/s vid Landsort. Vi skotade då focken stenhårt i relingslisten även på kryssen. Vi hade nog dålig höjd men vi gick fort och märkte inte att vi tappade något mot J80 båtarna, gick även ganska jämt med en Diva 35 som hade stormfock. När vi seglade 2003 blåste det 15-20 m/s på kryssen mot Gotland, då körde vi med stormfock skotad i relingslisten och hade dålig höjd men mycket bra driv i vågorna. Vi rundade som första båt vid Gotland. Systerbåten som var med rundade som tredje båt, så Omegorna gick bra på den hårda  kryssen.

Storsegel:
Viktigt med bra utväxling på häckstaget (minst 16ggr) så att man kan plana ut storen när vinden ökar. Även bomuthalet måste vara lätt att justera. Sedan balanserar man båten med ledvagnen till storskotet (släpper ner i byarna) När vi seglade Östersjömaran 2002, blåste det 10-12 m/s i nosen från Ölands södra till Bornholm. Vi seglade med fullt storsegel och fock och gick mycket bra, det var där vi gjorde det stora rycket mot de övriga båtarna i klassen. 2003 mot Gotland körde vi med ett rev. Vi hade kanske kunnat segla med självslående focken ock två rev men vi valde att byta till stormfock i tid för vi visste att det skulle börja blåsa.

Anders Ekholm
(till innehållsförteckningen)

Tips 6 Hyllor i förpiken
Ett enkelt och rätt snyggt sätt att utnyttja sina hyllor längs kojerna i förpiken är att sätta dit "gardiner" i tyg. Fördelarna är många, man kan stuva fullt utan att sakerna flyger omkring vid hård segling, det ser snyggt ut fast det egentligen kan vara rätt rörigt på hyllan. Vi har satt gardener på alla platser i båten; förpiken, salongen samt akterruffen.
Ingvar Johansson
(till innehållsförteckningen)

Tips 7 Förlucka i plexiglas
För att ytterligare öka ljusinsläppet i förskeppet kan man låta montera ett snyggt plexiglas i den annars helt mörka däcksluckan. Hönö Båtvindrutor AB har färdig mall för Omega 30 och bygger rutan i form av en stor,formgjuten plexiruta i rökfärgat utförande; en höjdare, nu är det ljust i skansen.
Henn Avasalu
(
till innehållsförteckningen)

Tips 8 Bättre ventilation
Det är ganska enkelt att förbättra ventilationen i Omega30. Många båtar har ventilation enligt "kalla väggens princip" och en variant av detta kan man åstadkomma genom att dra luftslang från akterspegeln, under styrbords akterkoj, via stuvfacket, under pentryt och sedan utmynnande i salongen. På akterspegeln kan man sedan montera en rostfri ventil. I mitt fall har jag två ventiler varav den ena ger bättre tillluft till motorrummet - en annan svaghet på båten.
Ingvar Johansson
(
till innehållsförteckningen)